تفاوت کاناپه و مبل راحتی

یکی از رایج ترین اشتباهاتی که افراد هنگام خرید مبل مرتکب می شوند این است که کاناپه را با مبل راحتی اشتباه می گیرند. از نظر افکار عمومی فرقی بین مبل و کاناپه نیست، همه فکر می کنند این دو یکی هستند؛ اما این طور نیست. درست است که این دو شباهت زیادی دارند. اما کاربرد آنها متفاوت است و هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند.  فرق مبل و کاناپه در جزییات است. به طور کلی مبل های راحتی با کاناپه تفاوت های زیادی دارند که در این مقاله از شرکت دکوراسیون داخلی رادیس به این تفاوت ها می پردازیم. مبلمان یکی از با اهمیت ترین وسایل در دکوراسیون منازل است.

فرق کاناپه و مبل راحتی

کاناپه در اصل یک کلمه فرانسوی است و برای نشستن ۳ یا ۴ نفر طراحی شده است. تفاوت اصلی راحتی و کاناپه این است که کاناپه مدل تک نفره ندارد. در صورتیکه مبل راحتی به صورت تک نفره هم موجود هستند. کاناپه یکی از ارکان های اصلی مبلمان است و برای نشستن بیش از یک نفر طراحی شده است. مبلمان راحتی یکی از انواع مبلمان مناسب برای استراحت و نشستن می باشد. مبلمان راحتی معمولا شامل یک مبل بزرگ ۲ یا ۳ نفره و یک یا دو مبل تک نفره است. بطور کلی می توان گفت مبلمان راحتی، جایگزین مناسبی برای کاناپه در منازل کوچک هستند. در ادامه در مورد تفاوت کاناپه و مبل راحتی بیشتر صحبت می کنیم.

کاناپه چیست؟

کاناپه کلمه ای فرانسوی است.کاناپه ها ۳-۴ نفره طراحی شده اند و مدل تک نفره ندارند. کاناپه ها معمولا در اتاق های غذاخوری و اتاق استراحت قرار می گیرند. مبل های راحتی تفاوت زیادی با کاناپه ها دارند. به راحتی حرکت می کنند. آنها کوچکتر از مبل ها هستند و وزن کمتری دارند. اگر بخواهیم در مورد کاناپه ها توضیحی بدهیم، می توان گفت که کاناپه ها شکل کوچکتر و غیررسمی مبل ها هستند؛ که در مکان های مختلف خانه مورد استفاده قرار می گیرند.

مبل راحتی چیست؟

به طور کلی همه مبل ها رسمی تر از کاناپه ها هستند و در مجالس و مهمانی های رسمی از آنها بیشتر استفاده می شود. مبل های راحتی بزرگتر از کاناپه ها هستند و می توانند افراد بیشتری را در خود جای دهند. برای درک تفاوت مبل راحتی با کاناپه، دانستن این نکته مفید است که یک کاناپه حداکثر تا ۴ نفر را در خود جای می دهد. اما مبل های راحتی ظرفیت جای دادن بیشتر از این را هم دارند.

تفاوت اصلی مبل با کاناپه چیست؟

به طور کلی می توان گفت که تفاوت اصلی مبل با کاناپه در تعداد افرادی است که می توانند روی آن بنشینند و استراحت کنند. اما در مورد مبلمان راحتی عموماً کاناپه به عنوان یکی از عناصر مهم سرویس مبلمان شناخته می شود و مدل های مختلفی وجود دارد که به طراحی آن توجه ویژه ای دارند. اندازه، شکل، طرح و متریال این محصولات از جمله عواملی هستند که می توانند تاثیر بسزایی در طراحی و ظاهر یک خانه داشته باشند. بنابراین طراحان مبلمان همیشه سعی می کنند مدل های منحصر به فردی برای کاناپه ها طراحی کنند.

گاهی مبل فروشان و مردم به جای کلمه کاناپه از عبارت مبل سه نفره یا مبل دو نفره استفاده می کنند. با این حال، تنها تفاوت این کلمات در تعداد افرادی است که می نشینند و از آنها استفاده می کنند. اگرچه این تفاوت بین مبل و کاناپه در کلمات عامیانه وجود دارد، اما هنگام خرید مبلمان چندان مهم نیست و مبل خود را به هر نامی که دوست دارید صدا بزنید.

انواع کاناپه‌ بر اساس کاربرد

کاناپه‌هایی که در بازار و فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد بر اساس نوع کاربری به ۵ دسته طبقه بندی می‌شوند. در این قسمت به معرفی انواع کاناپه و کاربرد آنها می پردازیم:

  • کاناپه دو یا سه‌نفره: از این مدل کاناپه ها می توان به عنوان مبل نیز استفاده کرد. بهتر است یک کاناپه دو یا سه نفره را به صورت افقی رو به تلویزیون قرار دهید تا بتوانید در زمان استراحت و خواب نیز سریال تماشا کنید.
  • کاناپه سلطنتی: این نمونه از کاناپه به گونه ای ساخته شده است که روی دسته و پایه‌های آن منبت‌کاری طراحی ‌شده و این طرح زیبایی زیادی به کاناپه می بخشد.
  • کاناپه کلاسیک: کاناپه‌ای که اغلب در مبل راحتی کلاسیک کاربرد دارد، سه نفر است. دسته‌های کاناپه کلاسیک حالت متکایی داشته و شما می‌توانید به‌راحتی روی آن دراز بکشید.
  • کاناپه تکی: بسیاری از افراد با وجودخانه‌های کوچک علاقه بسیاری به کاناپه دارند، اما نمی دانند کدام مبل برای محیط خانه آنها مناسب است. کاناپه تکی با توجه به نیاز افرادی که فضای کوچکی در خانه دارند طراحی شده است و از انواع مختلف آن می توان برای استراحت و کارهای روزمره استفاده کرد.
  • کاناپه تخت خواب شو: اگر فضای خانه شما کوچک است، می خواهید یک کاناپه راحت بخرید که بتوان آن را با یک مبل راحتی ترکیب کرد و به عنوان تخت خواب استفاده کرد. کاناپه تختخواب شو یکی از پرطرفدارترین انواع کاناپه است که امروزه در بین افراد مرسوم شده است.

جمع بندی

همان طور که می دانید، امروزه بسیاری از افراد از کلمه مبل هم برای کاناپه ها استفاده می کنند و هم برای خود مبل ها؛ چون خیلی ها فکر می کنند مبل و کاناپه ها یکی هستند و هیچ تفاوتی با هم ندارند. در حالیکه این طور نیست. در این مقاله به طور کامل تفاوت مبل و کاناپه را توضیح دادیم. متوجه شدیم که مبل ها بزرگتر، جادارتر و حالت رسمی تری هم دارند. ولی کاناپه ها معمولا کوچک تر هستند و قابلیت جا به جایی دارند.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

معماری و دکوراسیون حیرت انگیز برج خلیفه
اهمیت نورپردازی در نمای ساختمان
مبل چستر برای چه دکوراسیونی مناسب است؟
گفتگوها

دیدگاهتان را بنویسید